Direktlänk till inlägg 23 september 2007

Fram för nytänkande åsiktsmaskiner

Av credule - 23 september 2007 23:51

Nöjeskrönika publicerad i Motala Tidning den 22 september.


Fram för nytänkande åsiktsmaskiner


Bröderna Emil och Teddy, åtta respektive fem år ifrån Djurås i Dalarna lade var sin slant i "leksaksautomaten" och fick en nyckelring med ett My little pony-motiv samt en knapp med texten "Fuck Bush". Nyheten gick att läsa i Dalarnas Tidning tidigare i år. I artikeln uttalar sig pojkarnas pappa om det olämpliga i att fylla leksaksautomater med politisk propaganda. Och företaget som sköter om automaten ber (naturligtvis) om ursäkt för det inträffade och lovar att gottgöra den drabbade familjen.

Jag håller helt och fullt med om att en leksaksautomat inte är rätt forum för spridandet av politiska åsikter. Men, episoden får mig ändå att tänka på alla sköna, fantasifulla sätt det finns att prångla ut sina budskap på...man kan göra som Elling i filmen med samma namn. Under pseudonymen "Surkålspoeten" prånglar han ut sina små alster i surkålsförpackningar som han omsorgsfullt limmar ihop och ställer ut i affärernas hyllor. Eller också kan man göra som den där snubben i USA som skrev ner sina åsikter på dollarsedlar. Pengar byter ju konstant ägare och ingen slänger väl en hundralapp bara för att någon har skrivit på den? Kanske skulle man ta och uppdatera de gamla sparka-mig lapparna som man fäste bak på polarens rygg, med en vänskaplig dunk, när man var liten. Coolt att låta folk vara omedvetna budbärare av ens åsikter. På så vis lyckas man ju också ta sig förbi och i genom det flöde av åsikter och budskap som fullkomligt dränker en när man surfar runt på den världsvida webben.

Alla med tillgång till en dator kan ju här lägga fram sina sanningar, sitt personliga tyck- och tänk om allt - eller inget. Demokrati i sin renaste form. Men...vem mäktar med att ta till sig av all denna information? Vem orkar ta sig igenom ännu en blogg om att kött är mord eller att hushållsnära tjänster gynnar höginkomstagarna? Visst har somliga organisationer försökt prångla ut sina budskap på annat sätt, bland annat genom att klistra upp lappar med enkla slagord på elskåp och lyktstolpar. Även dessa går man dock förbi utan större eftertanke numera (om de ens får sitta uppe tillräckligt länge för att någon ska hinna notera dem).

Nej, i dag räcker det inte att vara en åsiktsmaskin. De etablerade politiska partierna lägger ner miljontals kronor på att låta någon hipp prbyrå prångla ut deras budskap åt dem. Men för den som inte har tillgång till några stadsbidrag kan små kvarglömda lappar på sätet i bussen eller en rolig banderoll instucken i mössan ge än större genomslag. Visserligen når man inte ut till lika många men man kan nog vara ganska säker på att budskapet går fram till dem som "drabbas" av det.

På min banderoll skulle det stå: "Spar pengar i vinter! Sluta raka benen!"
Men då skulle man väl få konstiga blickar från folk. För hår som inte växer på huvudet är ju av någon anledning äckligare, trots att det är tillverkat av samma material.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av credule - 6 oktober 2018 20:39


Jo, lite...men ändå...kanske piggnar jag till vad det lider.   ...

Av credule - 29 januari 2017 23:26

Nostalgidök in för lite konstgjord andning. Jag har just inget att säga, men håller liv i bloggen till en annan gång. Kanske kommer en sån lust tillbaks igen. Vem vet... ...

Av credule - 29 februari 2016 23:40

...sen sist tar vi en annan gång. Tiden och såna grejer...   Ciao! ...

Av credule - 30 november 2013 22:54


...men kär!     

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards